EMANCIPATORY MUSEUMS
FEMINIST COLLECTIVE ACTION AT THE NATIONAL MUSEUM OF FINE ARTS (CHILE)
DOI:
https://doi.org/10.46752/anphlac.35.2023.4130Keywords:
feminism, Latin American museums, women artistsAbstract
This text attempts to propose museological practices that allow for the creation of new etymologies, epistemologies and experiences situated within the museum by incorporating the subject "woman" into the history of the institution itself, understanding "woman(s)" as a body politic beyond its cultural-biological conception. Thus, installing the history of feminized bodies in the museum, all of them affected by issues of gender, racialization, class, geography, territories, among many other agents that generate inequality, forces the institution to reflect on itself and shake up the narratives and ways of doing in order to provoke alternative modes of community and collective agency.
From the analysis of a set of actions self-convened by its workers and the invitation to different artists to act the museum, carried out from 2017 to 2023, we will address the impact of curatorial practices in the institutional context, from the subversion of the canon within the collections, to find the fissures that allow the incorporation of new political subjects and feminist activation.
Downloads
References
ALMONACID GALVEZ, María Alejandra (2012): Diálogos entre arte y feminismo. La crítica feminista como herramienta didáctica, Tesis presentada como requisito parcial para optar al título de: Magister en Estudios de Género, Facultad de Ciencias Humanas, Escuela de Estudios de Género, Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
ANZALDÚA, Gloria (1987): Bordelands/La Frontera. The New Mestiza. San Francisco: Spinters/Aunt Lute.
ANDERSON, Gail (2004): Reinventing the Museum: Historical and Contemporary Perspectives on the Paradigm Shift, Walnut Creek: Altamira Press
ANDRADE, Pablo; MELLADO, Leonardo; RUEDA, Hugo y VILLAR, Gabriela (2018), El museo mestizo. Fundamentación museológica y disciplinar para el cambio de guion, Santiago: Museo Histórico Nacional.
BERMEJO, Talía y CORTÉS, Gloria (2019): “Dossier. Museos híbridos, feministas, descolonizados”, caiana #14, Buenos Aires: CAIA.
CARTAGENA, María Fernanda y LEÓN MANTILLA, Christian (2014): El museo desbordado. Debates contemporáneos en torno a la musealidad, Quito: Abya-Yala.
CORTÉS ALIAGA, Gloria (2019): “El Monumento (no)Editado”, en: Andrés Durán, Monumento Editado, Santiago: Ediciones Metales Pesados.
CORVALÁN, kekena (2919): “La curaduría como producción transdisciplinar. Los casos de Sala Propia, ·ParaTodesTode y Rafaela y sus amigas”, Revista Conceptos, Universidad del Museo Social Argentino.
DARAT, Nicole (2018): “Feminismo y ciudadanía: Más allá de la ciudadanía social con perspectiva de género”, Bajo Palabra, (22).
DEWDNEY, Andrew; DIBOSA, David y WALSH, Victoria (2012): Post Critical Museology. Theory and Practice in the Art Museum, London: Routledge.
D’OLNE CAMPOS, Marcio (1999): “SUrear vs. NORTEar. Representações e apropriações do espaço entre emoção, empiria e ideología”, Documenta, Río de Janeiro, VI, núm. 8, Programa de Mestrado e Doutorado em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social (EICOS)/Cátedra Unesco de Desenvolvimento Durável / UFRJ.
FLEMING, David (2019): “El museo político”, en Mónica Amieva y otros, Museología crítica: Temas selectos. Reflexiones desde la Cátedra Bullock, Ciudad de México: British Council; Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura; Museo Universitario Arte Contemporáneo.
FLORES, Val (20018): “Esporas de indisciplina. Pedagogías trastornadas y metodologías queer”, en: AAVV, Pedagogías transgresoras II. Santa Fé: Ediciones Bocavulvaria.
GARCÍA CANCLINI, Néstor; BONFIL, Guillermo y otros (1987): Políticas culturales en América Latina, México: Grijalbo.
GONZÁLEZ, Nicole (2020): “Mujeres de poder: Directoras en el Museo Nacional de Bellas Artes”, ensayo ganador Haz tu tesis en cultura 2020, Categoría posgrado. Observatorio Cultural, Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio.
JIMÉNEZ-ESQUINAS, Guadalupe (2017): “El patrimonio (también) es nuestro. Hacia una crítica patrimonial feminista”, en: Iñaki Arrieta Urtizberea (ed.), El género en el patrimonio, Bilbao: Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea, Argitalpen Zerbitzua.
JIMÉNEZ-ESQUINAS, Guadalupe (2016): “De “añadir mujeres y agitar” a la despatriarcalización del patrimonio: la crítica patrimonial feminista”, Revista PH 89, España: Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
MCDOWELL, Linda (2000): Género, identidad y lugar: un estudio de las geografías feministas, Madrid: Ediciones Cátedra.
MORALES, Luis Gerardo (2012): “Museología subalterna (sobre las ruinas de Moctezuma II)”, Revista de Indias, núm. 254.
RIVERA CUSICANQUI, Silvia (2010): Violencias (re) encubiertas en Bolivia, La Paz: Piedra Rota.
SMITH, Dorothy (2005): Institutional Ethnography. A Sociology for People, Lanham, MD: AltaMira Press.
TREBISACCE, Catalina (2016): “Una historia crítica del concepto de experiencia de la epistemología feminista”, Cinta moebio n.º 57, Santiago.
WITCOMB, Andrea (2003): Imagining the Museum: Beyond the Mausoleum New York: Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
a. Cessão de direitos autorais
Venho, por meio desta, ceder em caráter definitivo os direitos autorais do artigo "____________", de minha autoria, à Revista Eletrônica da ANPHLAC e afirmo estar ciente de que estou sujeito às penalidades da Lei de Direitos Autorais (Nº9609, de 19/02/98) no caso de sua infração. Autorizo a Revista Eletrônica da ANPHLAC a publicar a referida colaboração em meio digital, sem implicância de pagamento de direitosautorais ou taxas aos autores.
b. Declaração de ineditismo e autoria
Atesto que o artigo ora submetido à Revista Eletrônica da ANPHLAC, intitulado "________________________", de minha autoria, nunca foi publicado anteriormente, na íntegra ou em partes, dentro do país. Vindo a ser publicado na Revista Eletrônica da ANPHLAC, comprometo-me a não republicá-lo em qualquer outro veículo editorial.